Да школа може да буде креативна, атмосфера сјајна и подстицајна у овом најлепшем узрасту, уверили смо се у Средњој машинској школи у Новом Саду. Већ на почетној страници сајта стоји Реч директора: „Можда нисам сваки пут могао да дефинишем ову реч, али сам сигуран да је МЛАДОСТ – ГЛАВНИ КАПИТАЛ“. Владимир Гавранић, дипл. инж. машинства, директор од 2016. године то доказује својим делима.
У посету смо дошли трагом експоната изложених у холу школе које су урадили ученици првог разреда браварско заваривачког смера у протеклих пет година. У разговору са директором сазнајемо да они представљају синергију између теорије, техничког цртања и креативне радионице кроз расписане званичне пројекте. Пракса у првој години коју имају сви смерови у школи се одржава као креативна настава прилагођавајући се плану и програму. Ово је практично први сусрет ученика са металом али је осмишљено тако да им буде занимљиво.
Професор стручних предмета Ивана Влајков је уз пуну подршку директора, посебно заслужна за то што школа активно учествује у културним дешавањима. Ово представља вид екстерне промоције, а такође уноси нову вредност и смисао рада како браварско заваривачког, тако и других смерова школе. Сви смерови имају ручну обраду у првој години и креативни су у својим доменима. Први пројекат у коме су ученици учествовали био је 2016. године, Просторни цртеж од кованог гвожђа: Сава Шумановић, „Црвени зид“ поводом 120 година од рођења познатог сликара.
Затим 2017. године „Штитови са словима ћирилице“, изложба и перформанс у сарадњи са Педагошком службом Музеја Војводине, поводом обележавања 175 година Музеја. Трећи пројекат 2018. године, „Револуција и Екструдиус“ представља допринос ученика првог разреда смера бравар заваривач обележавању 100 година кубизма. Фигуре су биле изложене у Уметничком павиљону „Цвијета Зузорић“ у Београду на изложби Вајари Србије. Тренутно је у завршној фази четврти пројекат, „Платонова тела“ партиципативног буџетирања од стране ОПЕНС2019 и ЕПК2021.
Директор је задовољан креативном атмосфером у школи, као и великим успехом на свим пољима што се тиче такмичења. Кроз дуално образовање, деца иду на праксу у око деведесет фирми у којима се после и запошљавају, што је права реткост у читавом региону. Од великог је значаја то што се број одељења и смерова прави на основу статистике Привредне коморе. Организација школе је трослојна и обухвата теоријски, практични део школе, и трећи сегмент је да деца у другој и трећој години иду у привреду. То је уједно најтежи сегмент целе приче, и представља заправо тај дуални концепт.
„Одговорно трвдим да је ово најорганизованија школа у Србији по свим могућим европским принципима и стандардима организације“, каже директор. Уз сву сложену проблематику постоји још рад по пројектима који додаје и један културни аспект. Упркос комплексности деца имају бољи успех него у основној школи, управо због мотивације и лепе климе. Након завршене школе добро пролазе на студијама машинства, ФТН и другим, због јако квалитетне наставе математике, а чак и сада сви часови иду уживо онлајн.
Професор практичне наставе Александар Јанков нам објашњава како изгледа пројектна настава, које су предности и како тече израда једног пројекта. Александар је око 25 година у школи, наставник практичне наставе на смеру бравар заваривач, који обухавата оба занимања. Ђаци после треће године имају два завршна рада. Поред досадашњег једног уписује се још половина одељења од прошле године на овом смеру, што показује колика је тражња за тим занимањем у привреди. Такође неки долазе и на преквалификацију, односно обуку за завариваче, јер је то посао који је тражен како овде тако и у свету. У првој години пракса је у школи. У другој и трећој ђаци иду у привреду, имају обезбеђена лична заштитна средства, топли оброк, плаћене путне трошкове и поред тога 70 посто од минималне зараде, што је њима велика мотивација.
Од када се ради пројектна настава у школи, примети се разлика. Деца у том узрасту када раде нешто конкретно и опипљиво они осећају један вид испуњености и задовољства, јер виде да су нешто створили. Када Платонова тела, пројекат који је у завршној фази буду готова, и постављена у школско двориште они ће се дичити, у проласку ће показивати својих руку дело, биће поносни.
Процедура израде Платонових тела почиње тако што колегиница Влајков Ивана направи пројектну документацију. Осмисли, прорачуна, измоделира у 3Д да буде стабилно и сигурно. Набавља се материјал, у питању су дебелозидне челичне цеви 40 пута 40, имајући у виду да ће то стојати на отвореном простору, због корозије и конструкцијски да буде што јаче и стабилније. Своди се на то да се упрошћује конструкција. Професор подеси углове под којима ће ђаци сећи и онда се прати њихов рад. Затим се врши обрада исечених крајева. Након тога се иде на заваривање, где Александар мало више учествује, па деца врше грубо и фино брушење. Када се направе сви делови онда иде фаза састављања, чишћење, површинска заштита, фарбање и монтажа.
У плану је израда пет тела, високих два метра. Ови облици које је Платон дефинисао 2000 година пре нове ере и до дана данашњег су остали есенцијални у свим сферама живота, од кристалне структуре атома, па до читавог Универзума. Са нестрпљењем ишчекујемо њихово постављање, а свечано отварање је најављено за 31. мај у 12 часова у дворишту школе.
За Војвођанске текст и фотографије: Ивана В.