Ne malo iznenađenje, za dopisnike i novinare koji prate rad novosadskih institucija kulture, se dogodilo kada je juče (28.04) jedan od popularnih internet portala objavio vest po naslovom „Program Sterijinog pozorja: 9 predstava u trci za nagrade“. Iznenađenje je bilo tim veće jer je par dana ranije novinarima stigao poziv na konferenciju za štampu zakazanu za 29.04. sa početkom u 12 časova, nakon sednice Upravnog odbora, koji po ustanovljenoj proceduri, usvaja predlog selektora. Sumnja u verodstojnost, je još više podstaknuta nakon podrobnijeg čitanja, pomenute vesti, u kojoj su primetne materijalne greške i nepotpunost informacija o navedenim predstavama koje se najviše odnose na produkcijske kuće. Naša skeptičnost je potvrđena na zvaničnoj konferenciji za medije održanoj u zakazano vreme u prostorijama Sterijinog pozorja, na kojoj su, pored selektora dr Milivoja Mlađenovića, učestvovali direktor Pozorja dr Miroslav Radonjić i urednik Festivalskog centra Goran Ibrajter. Prisutnim predstavnicima „sedme sile“ je saopšteno je da je vest procurela iz neformalnih izvora te da je selektor tek prethodne noći „podvukao crtu i definisao izbor i broj predstava“ što je, na njegovu radost, Upravni odbor na sednici, održanoj u 10 časova potvrdio. Novina je u tome da, ove godine, u zvaničnoj selekciji će biti 10 predstava, u međunarodnoj selekciji „Krugovi“ će biti prikazane tri predstave (u prethodno objavljenoj vesti se navode dve), i da će se dve predstave naći u, od prošle godine uvednom, OFF programu „Druga scena“. Značajno je i to da u zvaničnoj selekciji učestvuju tj. ravnopravno se bore za nagrade, prvi put posle puno godina, čak tri predstave dolaze iz pozorišta van granica Srbije (Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Republike Srpske).
Selektor Mlađenović je u obrazloženju naglasio da je „srpsko pozorište iako narušenog imuniteta, hvala na pitanju živo“, za razliku od situacije u nekim ekonomsko mnogo jačim, evropskim zemljama npr. Nemačkoj, Francuskoj… gde su pozorišta skoro potpuno blokirana preko godinu dana, zahvaljujući ovoj strašnoj pošasti koju će umetnici u budućnosti, sigurno, mnogo više pominjati. Takođe se može primetiti da su domaći dramski pisci zastupljeniji u pozorištima iz unutrašnjosti nego u glavnom gradu, sledstveno tome već nekoliko godina u selekciji nemamo predstave koje dolaze iz „velikih“ beogradskih pozorišta kao što su JDP i Atelje 212. Sa druge strane bitno je istaći da ove godine imamo dva pozorišta koja dolaze iz malih sredina (Novi Pazar i Tuzla) prvi put u svojoj istoriji učestvuju na najznačajnijem pozorišnom festivalu u regionu.
Urednik festivalskog centra Goran Ibrajter nas je obavestio da, na žalost, ni ove godine neće biti Pozorja mladih zbog objektivnih okolnosti (nema predstava na Akademijama i fakultetima zbog otežanih okolnosti) i da su upravo kontaktirali sva pozorišta, koja su uvrštena u selekciju, kao i da će se tek u narednim danima znati tačan raspored igranja (datumi, prostori, satnica). Nagovešteno je da će se maksimalno truditi da se, u zavisnosti od zdravstvene situacije, ispoštuje predviđeni termin održavanja 18.-24. jun, kao i da je moguće da se, zbog povećanog broja predstava, fastival produži za jedan dan.
Na kraju konferencije nas je direktor Pozorja, dr Miroslav Radonjić, obavestio da još nije odlučeno koja će predstava biti izvedena na ceremoniji svečanog zatvaranja, u čast nagrađenih, te da se vode pregovori sa nekoliko pozorišnih kuća. Iskreno se nadajući da se ubuduće neće dešavati slični, neprimereni, ekscesi koji narušavaju ugled jednoj od najuglednijih pozorišnih institucija u regionu dajemo cenjenom čitateljstvu na uvid zvaničnu selekciju 66. Sterijinog pozorja, a organizatorima želimo „mirno more“ u ovim burnim vremenima!
TAKMIČARSKA SELEKCIJA:
1.GOSPOĐA MINISTARKA, pisac Branislav Nušić, režija Tatjana Mandić Rigonat; Hrvatsko narodno kazalište „Ivana pl. Zajca“ Rijeka (Hrvatska)
2.DEOBE, pisac Dobrica Ćosić, dramatizacija Spasoje Ž. Milovanović, režija Jug Radivojević; Srpsko narodno pozorište Novi Sad, Narodno pozorište Niš, Narodno pozorište Priština sa sedištem u Gračanici
3.VITEZOVI „LAKE MALE” (autorski projekat), režija Andraš Urban; Pozorište „Deže Kostolanji- Kosztolányi Dezső“, Subotica
4.KUS PETLIĆ, pisac Aleksandar Popović, režija Milan Nešković; Narodno pozorište/Narodno kazalište/Nepszínház, Subotica
5.DERVIŠ I SMRT, tekst Meša Selimović, dramatizacija i režija Dejan Projkovski; Narodno pozorište Republike Srpske Banja Luka (BiH-RS)
6.RADIO ŠABAC, tekst i režija Olga Dimitrijević, Šabačko pozorište
- AKO DUGO GLEDAŠ U PONOR, pozorišna poema po motivima istoimenog romana Enesa Halilovića, autor i reditelj Zlatko Paković, Regionalno pozorište Novi Pazar/Kulturni centar Novi Pazar
8.VELIKA DEPRESIJA, pisac Filip Grujić, režija Marko Čelebić; Srpsko narodno pozorište/Centar za razvoj vizuelne kulture Novi Sad
9.TIHO TEČE MISISIPI, pisac Vladimir Tabašević, dramatizacija Ivica Buljan i Vladimir Tabašević, režija Ivica Buljan; Beogradsko dramsko pozorište
- ŠINDLEROV LIFT, pisac Darko Cvijetić, dramatizacija i režija Kokan Mladenović; Kamerni teatar 55 Sarajevo (BiH)
MEĐUNARODNA SELEKCIJA „KRUGOVI“:
1.HOTEL „ZAGORJE“, pisac Ivana Bodrožić (autorski projekat Anice Tomić i Jelene Kovačić prema motivima romana Ivane Bodrožić); Gradsko dramsko kazalište „Gavela” Zagreb (Hrvatska)
2.DJEČAK JE GOVORIO BOGU, pisac Damir Mađarić, režija Samo M. Strelec; Hrvatsko narodno kazalište Osijek (Hrvatska)
3.KREKETANjE, pisac Almir Bašović, režija Aleš Kurt; Narodno pozorište Tuzla (BiH)
OFF-PROGRAM „DRUGA SCENA“:
1.POETIKA GLEDANjA, režija i koncept Andraš Urban; Pozorište „Deže Kostolanji- Kosztolányi Dezső“ Subotica
2.KAO DA KRAJ NIJE NI SASVIM BLIZU, pisac Maja Pelević, režija Nikola Zavišić; Bitef teatar Beograd